Oostkust van Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Krol - WaarBenJij.nu Oostkust van Australië - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Krol - WaarBenJij.nu

Oostkust van Australië

Door: Bart Krol

Blijf op de hoogte en volg Bart

21 Oktober 2014 | Australië, Sydney

Vertrek met de groep
dinsdag 21 oktober 2014

Om 14:15 op 21 oktober begon mijn reis naar Australië. Samen met een groep van 30 andere backpackers vertrokken we richting Taipei via Bankok. 10 uur later ging de reis door naar sydney. De hele reis duurde zo'n 36 uur.

Groepsreis in Sydney
donderdag 23 oktober

Dag 1

's Ochtends rond 11 uur kwamen we aan in Sydney. We werden ontvangen door 2 mensen van de organisatie "Australian Backpackers". Met de groep gingen we op de foto met het Operahouse op de achtergrond. In de avond hebben we gezamelijk gebarbecued in het hostel. Na een paar uur slaap in 3 lange dagen was ik behoorlijk gesloopt, dus voor de verandering op tijd naar bed.

Dag 2

Dit was de "regeldag". Zaken zoals simkaart, bankpas, lokale zorgpas hebben we gezamelijk aangevraagd. In de avond zijn we midden in Sydney naar een kroeg gegaan, waar veel dronken mensen waren. Een daarvan had een tattooage van een piemel op z'n voet...

Dag 3

Vandaag zijn we met groep naar Blue Mountain gegaan. Dat is een natuurpark zo groot als België met prachtige uitzichten. Op de terugweg zijn we naar een dierentuin gegaan, waar ik mijn eerste selfie met een koala heb gemaakt.

Dag 4

De dag begon met een busreis naar Manly, waar we vervolgens een wandeling hebben gemaakt. De wandeling eindigde in een winkelstraat waar we inkopen gingen doen voor het "neon-feest" voor die avond. Op het feest kon je verschillende prijzen winnen. Ik won een prijs met limbodansen....ja echt. Ik heb een greyhound bus ticket gewonnen van Cairns naar Sydney of andersom. Ik heb hem verkocht voor 350 dollar, omdat ik nog niet zeker wist of ik dat zou doen.

Dag 5 en 6

Deze laatste dagen met de groep hebben we gepeddeld en gesurft. Ik heb als enige niet kunnen staan op de surfplank :(. Beide avonden gebarbecued. Dat ging wel goed.

Dag 7

Spullen gepakt. 's Avonds naar Cairns gevlogen met een groep van 7 mensen: Kevin, Daniel, Frank, Eva, Evelien, Esther en ik Dus.

Cairns
Donderdag 30 oktober

Dag 8

Weinig gedaan vandaag. We zijn naar de stad en de lagoon gegaan.

Dag 9

Vandaag hebben Kevin, Daniel, Eva en ik een aantal trips geboekt in de stad. De overige hebben andere plannen gemaakt. Onze geboekte trips zijn:
- Jungle trip
- Fitzroy island
- Duiken/snorkelen in de Great Barrier Reef
- White sunday boottrip
- Fraser Island

Frank heeft deze dag een 4weeldrive gekocht van een Duitse backpacker.
Vandaag was het Halloween. Dus met z'n alle verkleed naar de stad. Leuke foto's gemaakt in veel verschillende clubs/bars.

Dag 10

Vanuit het hostel werden we opgehaald met een busje. Na 2 uur rijden kwamen we in een regenwoud. Er stond veel op het programma; een wandeling door het regenwoud, zwemmen in een prachtig meer waar we ook geluched hebben en ten slotte gezwommen bij de "millaa millaa waterfalls". 's Avonds uit.

Dag 11

Na een paar uur slapen, moesten we vroeg op voor onze volgende trip. We zijn met de boot naar een eilandje "Fitzroy" gevaren. Daar hebben we een berg beklommen van 750 meter op onze slippers. Vervolgens uitgerust en geslapen op het strand.
In de avond weer de stad in gegaan.

Dag 12

Alweer vroeg op. Dit keer om te duiken. Dat was althans de bedoeling. Met de boot zijn we naar het Great Barrier Reef gevaren. Daar kregen we onze wetsuits aan en onze duikflessen om. Al snel kreeg ik last van mijn oor en kreeg mijn ademhaling niet onder controle, dus ging ik maar snorkelen. We hebben heel veel mooi koraal en mooie vissen gezien.
Het plan was dat we weer naar de stad zouden gaan 's avonds, maar iedereen viel in slaap.

Dag 13

We wilden met z'n 4 (Kevin, Daniel, Frank en ik) richting Darwin gaan met de auto. Maar er was veel gedoe met de auto op naam te zetten en er moest het een en ander gerepareerd worden. Dus konden we die dag niet weg. Morgen weg...

Dag 14

Lees dag 13 :(

Autorit naar Darwin?
Donderdag 6 november

Dag 15

De dag leek te beginnen op de vorige 2 dagen. Totdat we bericht kregen van de garage dat de auto klaar was. Via het regenwoud "Cape Tribulation" waar we overnachten, gaan we naar darwin. Een uurtje over gedaan om de tent op te zetten. Toen de tent eindelijk stond kwam er een grote rat, dat achteraf een beschermde possem bleek te zijn, ons een bezoekje brengen. Frank, de redder in nood, pakte een klapstoeltje en sloeg het dier dood. Ik heb hooguit 2 uur geslapen op een houten plank in de auto, omdat het matras bezet was door Frank en Kevin die op de grond sliepen.

Dag 16

Na een lange nacht met weinig slaap moesten we weer vroeg op. Op naar Darwin. De eerste 2 uur hebben we door een soort jungle gereden. Uiteindelijk kwamen we op een normale weg. Na uren lang rijden, kwamen we erachter dat we verkeerd zijn gereden. We kwamen bij een verlaten tankstation tot de conclusie dat we Darwin niet meer zouden halen, omdat we 14 augustus weer bij de oostkust moeten zijn voor een boottrip bij de whitsundays. Vlakbij lag een klein dorpje, Greenvale, met nog geen 200 inwoners waar we hebben overnacht op een 'camping'. In de avond zijn we naar de plaatselijke en hoogstwaarschijnlijk de enige bar gegaan met veel dronken locals die onze aanwezigheid goed konden waarderen.

Townsville
zaterdag 8 november

Dag 17

Na een iets betere nachtrust in de auto (dit keer wel op het matras) reden we in 2 uur naar het stadje 'Townsville' aan de kust. Daar ontbeten in de McDonalds. Overdag een beetje de stad verkend en 's avonds een biertje gedronken in de hangmat in het hostel en in een bar om de hoek.

Dag 18

Heerlijk uitgeslapen en ontbeten in de stad. Dit keer iets gezonder dan de Macdonalds. We hebben heel weinig gedaan deze dag voor de verandering.

Dag 19

Zelfde verhaal als de vorige dag, alleen hebben we deze dag de "Castle Hill" beklommen (met de auto) met uitzicht over heel Townsville.

Airlie Beach
(Whitsundays)
dinsdag 11 november

Dag 20

We zijn vertrokken uit Townsville, wat niet zo boeiend was uiteindelijk. Via de dierentuin met typische Australische dieren zoals koala's, kangaroos en krokodillen zijn we naar Airlie Beach gereden, waar Eva al eerder was heen gereden met de bus. 's Middags hebben we een beetje bij de lagoon gechilld en 's Avonds Eva's verjaardag gevierd een kroeg met leuke live muziek. Veel gedronken dus.

Dag 21 en 22

Lagoon + strand + barbecue + feestjes.

Dag 23 + 24 + 25

Met de boot genaamd "Spank Me" gingen we met z'n 5 naar de Whitsunday eilanden. We hebben 2 nachten op de boot geslapen met een groep van 20 à 30. Hier hebben we een Nederlandse meid, Valéry, ontmoet. Zij zou eigenlijk met een vriendin, Daniëlle, gaan maar zij werd op het laatste moment ziek.
Laat naar bed en vroeg uit de veren (5 uur) om de zonsopgang te zien. Tussendoor hebben we veel gesnorkeld tussen enorm veel vissen en grote schildpadden en mooi koraal. Daarnaast zijn we naar een eiland gegaan met mooie witte stranden en blauw water.
Op de laatste dag voeren we al snel weer terug naar Airlie Beach, omdat de volgende groep al bijna klaar stond. Terug naar het hostel voor 1 nachtje.

Autorit naar Agnes Water
maandag 17 november

Dag 26

Om 12:00 vertrokken Kevin, Frank en ik met de auto richting Agnes water. Dat is een stadje een paar honderd kilometer onder Airlie Beach. We hebben er 2 dagen voor uitgetrokken.
Met een omweg zijn we via 'Eungella-Mackay Highlands' gereden. Dat is een soort Jungle op een berg met mooie uitzichten, waar we op onze slippers anderhalf uur hebben gelopen.

Om 16:00 stapte we weer de auto in. Niet lang daarna reden we langs een heel apart ondiep meertje met allemaal kale bomen erin. Het leek ons leuk om even uit te stappen en de auto half in het meer te zetten voor een foto. Na 5 minuten vonden we het mooi geweest en wilden we weer rijden. Daar was het meertje het niet mee eens. De auto zat vast in een soort drijfzand en we hebben alles geprobeerd, maar niks werkte. Helaas was er ook geen bereik, dus we dachten dat we daar zouden moeten slapen.
Frank liep naar de weg liep 30 meter verderop, om hulp te zoeken. Daar reden 5 auto's per uur ongeveer. Toeval of geen toeval, maar precies op dat moment kwam er politieauto langs, die eigenlijk haast had. Samen met een collega hebben ze met veel moeite de auto uiteindelijk bevreid. Achteraf stond er op een klein bordje 'No entry' bij de weg. Gelukkig geen boete.

Een paar uur later was het donker en moesten we een slaapplek vinden. Die vonden we vlakbij 'Nebo' op een gratis 'camping'. Om 23:00 gingen we slapen in en naast de auto.

Agnes Water
dinsdag 18 november

Dag 27

Weer vroeg gestaan, omdat we weer moesten rijden. Een iets minder spectaculaire route dan gisteren was het. Het begin van de middag kwamen we aan in 'Agnes Water'. Dat is een heel klein dorpje, waar eigenlijk vrijwel niks te doen is. Gelukkig was er een zwembad op 5 minuten loopafstand en een strand. Frank is hier twee vrienden, Robin en Peter, tegen gekomen uit Nederland. Zo werd de groep steeds groter.

Dag 28

In de buurt van dit dorpje is een groot natuur gebied met alleen maar zand weggetjes, waar je alleen met een 4weeldrive kan komen. Daar hebben we een uurtje rond gecrost.
In de avond dachten we pannenkoeken te maken buiten op de barbecue, omdat het gas in de keuken het niet deed. Dat mislukte volledig en het regende. Een trieste bedoeling dus.

Dag 29

De meiden, Valery en Daniëlle, die we op de boot en Airlie Beach hebben ontmoet zijn vandaag ook naar Agnes Water gekomen. Vandaag was Valéry jarig, dus bij aankomst werd ze verast door taart en ballonnen.
Nog nooit heb ik zo lang in een jacuzzi gezeten als vandaag. 3,5 uur om precies te zijn.
Naast het zwembad en de jacuzzi staat een barbecue waar we die avond hebben hebben gekookt. Daarna uitbuiken in het zwembad tot een uur of 2 's nachts.

Dag 30

Vandaag bezochten we een kangaroo opvang in de buurt van Agnes Water, waar ze worden verzorgd en (her)opgevoed. Een ouder echtpaar met een groot huis en een heel groot stuk grond waar hun eigen kangaroos rondlopen. Elke kangaroo had een naam, zoals Tippy, Rocko en Boris.
Deze avond was een herhaling van de vorige avond.

Dag 31

Samen met Kevin, Frank, Robin en Peter vertrokken met de auto richting Hervey Bay. We zochten in eerste instantie een hostel in Bundaberg. Maar dit was een typisch verlaten werkstadje, waar alleen maar hostels waren voor fruitplukkers. Daarom besloten we richting de kust te rijden om op een gratis camping te slapen. Dit was veel leuker uiteindelijk.

Hervey Bay
zondag 23 november

Dag 32

Na een paar uur rijden kwamen we aan in Hervey Bay. Eerst wat gegeten bij KFC, daarna zijn we op zoek gegaan naar een hostel. Uiteindelijk een mooi hostel gevonden met een zwembad, tennisbaan en een vijver met eenden. In de avond hebben we drankspelletjes gedaan in het keukentje met z'n 8.

Dag 33

Rustig dagje gehad. We zijn naar het strand gelopen en verder vrij weinig gedaan.

Rainbow beach
(Fraser Island)
Dinsdag 25 november

Dag 34

In de ochtend besloten we te vertrekken naar Rainbow Beach. Om 4 uur kwamen we aan in een nogal alternatief hostel. Toevallig kwamen we een paar mensen tegen van de groepsreis in het begin van de reis.
In de avond was er een feestje in het hostel naast ons en daarna naar het strand gegaan. Vervolgens om half 2 's nachts een paar boterhammen met pindakaas gegeten met Frank in de auto. Ten slotte gingen we zwemmen in het zwembad.

Dag 35

Deze dag kregen we een een 'briefing' over de Fraser Island tour. Interessant, maar ik viel nog net niet in slaap, omdat het bijna 2 uur duurde. In de avond met het groepje van de groepsreis gebarbecued op het strand en daarna een feestje gehad in ons hostel.

Dag 36

Om kwart voor 6 ging de wekker: "kwaak-kwaak-kwaak". Na twee pannekoekjes als ontbijt gingen we om 7 uur met een grote groep verdeeld over een paar auto`s naar Fraser Island. Dat is het grootste zandeiland in de wereld, vlakbij Rainbow Beach en Hervey Bay. Hier verblijven we twee nachten.
Met zeven Nederlanders en één Duitse, die helaas allemaal wilden rijden, reden we het eiland op. Rond het middaguur hebben we geluncht bij een paar picknicktafels. Daarna gingen we door het bos op zandweggetjes naar een prachtig meer midden op het eiland. Na een tijdje vertrokken we weer en reden naar de camping. Tussendoor hebben we onze eerste dingo en een dooie aangespoelde reuze schildpad gezien. 's Avonds zelf gekookt en een feestje gehad op het strand en camping.

Dag 37

Na een kort nachtje op een lullig matrasje begonnen we de dag met een roerei. Met de auto reden we naar een soort riviertje/meertje waar je letterlijk uit kon drinken. Daarna gingen we ergens wraps eten. Na deze lunch reden we via een mooi uitkijkpunt aan de kust 'Indian Head' naar de 'champain pool'. Dat is een kleine baai, waar het water binnenstroomt via de rotsen waardoor er veel bubbels ontstaan.
Terug op de camping was het mijn beurt om te koken. Steak en aardappeltjes! Daarna was het weer feest met ontzettend veel regen.

Dag 38

Na een nog korter nachtje stonden we om 6 uur op. Ik raakte ernstig gewond aan mijn voet door een uitstekende boomwortel toen ik uit mijn tent stapte. Niet relaxt als je die dag nog een paar kilometer zou moeten lopen naar een meertje. Maar het was wel mooi!
Na een paar uur rijden en een lunch tussendoor kwamen we moe en onder het zand weer aan bij het hostel.
In de avond in Rainbow Beach hebben we bij een pizzaria gegeten.

Noosa
Zondag 30 november

Dag 39

Gisteravond heb ik nog snel even een busticket gekocht voor vandaag naar Noosa met Kevin. Een deel van de groep had al een bus geboekt. De bus vertrok om 7:40. Nog snel Frank, Robin en Peter uitgezwaaid, omdat zij een andere kant op gingen. Vanaf nu reizen met de bus dus.
Aangekomen in Noosa om half 11 nog even een hostel 'YHA lodge' geregeld met wat nog niet zo makkelijk was, aangezien bijna alles vol zat. Verder heb ik nog een paar uur in de zee gelegen.
We sloten de dag af met een gratis barbecue en een feestje in een ander hostel 'Nomads'.
De Nederlandse groep was inmiddels heel groot geworden: Kevin, Daniel, Eva, Valéry, Daniëlle, Melanie (van de groepsreis), Nikki en Louise (op Fraiser island ontmoet) en ik.

Dag 40

Met de lokale bus zijn we naar een ander hostel 'Noosa Backpackers' gereden waar we kayakken konden lenen. Samen met Nikki en Louise gingen Kevin en ik kayakken. Tijdens het varen belandden we in een mini tornado. Heel apart, maar wel vet. Na een paar uur varen en lunchen gingen we weer naar ons eigen hostel om vervolgens weer naar Nomads te gaan, waar de rest van de groep zat. Daar heb ik pizza gegeten en tenslotte was er een feestje.

Dag 41

Blijkbaar had er een meisje vannacht vlak naast mij in de kamer gekotst. Gelukkig niks van gemerkt toen. Ook niet toen ik opstond.
Snel opstaan, omdat we uit moesten checken. We namen het busje naar een ander hostel, omdat daar wel plek was voor de volgende nacht. Na dat Kevin en ik daar hebben ingecheckt, namen we het shuttle busje naar het strand. Kevin ging surfen met twee andere meiden, terwijl ik een wandeling gemaakt heb van een paar uur in het national park. Ik denk dat ik zo'n acht kilometer heb gelopen langs het strand en door het bos. Daarna ben ik naar Nomads gelopen. Na een pizza in de Pizzahut en wat drankjes in het hostel, zijn kevin en ik terug gelopen naar ons nieuwe hostel. Ook weer een paar kilometer. En dat alles op slippers!!

Brisbane
woensdag 3 december

Dag 42

Om 10:30 zat ik in de bus naar Brisbane. De derde stad van Australië. Bij aankomst moest ik een kwartier lopen naar het hostel. Geen probleem natuurlijk, maar wel jammer dat ik veel te veel spullen bij me heb. Het hostel was een oud gebouw wat me deed denken aan denken aan een oud schoolgebouw. Ik was de eerste van de groep die aankwam in Brisbane, op Eva na. Zij zat er al een dag. We hebben wat rondgelopen door de stad en bij de lagoon gezeten . ' s Avonds nog wat gedronken met Kevin, Nikki en Louise die later vandaag zijn aangekomen.

Dag 43

Lekker eitje gebakken in een veel te chaotische keuken. Daarna gingen Kevin, Daniel en ik een stadswandeling maken die in de Lonely Plannet stond, die eindigde bij de lagoon. Daarna via de stad terug naar het hostel.
In de avond was een kroegentocht georganiseerd vanuit het hostel. Kevin, Nikki, Louise, Eva en ik gingen met een grote groep van kroeg naar kroeg. Daniel, Valéry en Daniëlle bleven in het hostel en kwamen later in de bar onder ons hostel, wat de laatste van de avond was.

Dag 44

De vraag was of we vandaag of morgen zouden vertrekken naar Surfers Paradise. De meeste kozen voor vandaag, maar Kevin en ik besloten nog een dag te blijven. Geen idee waarom, want ik heb niks gedaan vandaag. Helaas moesten we uitchecken en naar een ander hostel. Kevin ging vandaag een kijkje nemen bij het bedrijf waar hij in Nederland werkte wat nu ook hier in Brisbane is opgezet. Ik heb de hele dag bij de Lagoon gelegen en wat rond gelopen op een markt. Toen ging het regenen... Daarna hebben we samen ergens een hamburger gegeten en wat gedronken in de stad met een 'collega' van Kevin.

Surfers Paradise Zaterdag 6 december

Dag 45

Kwart voor zes ging de wekker, want om 7 uur vertrok de bus naar Surfers Paradise. 2 uur later kwamen Kevin en ik aan en reden we met het shuttle busje naar het hostel waar Valery, Daniële en Daniël al een nachtje hadden geslapen. We kwamen aan in prachtig weer, maar 2 uur later werd het iets minder helaas. 's Avonds was er weer een locale kroegentocht. Ik werd bij een van de 4 clubs geweigerd, maar ondanks dat werd het toch nog een gezellige avond.

Dag 46

Vandaag hebben we wat door de stad geslenterd. In de avond hebben Daniel en ik afgesproken met 4 mensen van de groepsreis in de stad. Lopend gingen we naar de stad. Dit duurde zo'n 20 minuutjes. Op de terugweg hebben we er ietsje langer over gedaan, omdat we precies de verkeerde kant op liepen. Om precies te zijn 1 uur en 3 kwartier. Heerlijk geslapen daarna :).

Dag 47

Ook vandaag niet veel uitgespookt. Het hoogtepunt van de dag is dat ik mijn angst voor kwallen heb overwonnen. Ik heb een dooie kwal op mijn hoofd gelegd. Niet veel later kwam er een man naar ons toe en vertelde dat kwallen 'zeeluis' kunnen overbrengen. Ik kreeg spontaan jeuk op mijn hoofd en heb meteen mijn hoofd gewassen onder de douche.
Verder hebben we vandaag niet veel gedaan, omdat het ontzettend hard ging regenen.

Byron Bay Dinsdag 9 december

Dag 48

Kevin, Valery, Daniëlle en ik hebben de Greyhound bus van 3 uur naar Byron Bay genomen. Tot die tijd hebben we bij het hostel gehangen. Daniël is vanochtend al vertrokken en Eva een paar dagen geleden al.
Onderweg hebben we noodweer gehad en de bus lekte. Bij aankomst werden we opgehaald door een shuttle busje en kregen meteen een tour door het dorpje. Omdat we in een andere provincie zijn gekomen, hebben we weer te maken met een uur tijdsverschil. Ineens was het dus al bijna avond.
In de avond zijn we naar het strand gegaan, waar de sfeer niet al te best was. Na een paar minuten kwam er al een dronken Duitser bij ons zitten, die agressief werd omdat we hem er niet bij wilde hebben. Kort daarna kwamen twee stomme hippies ons lastig vallen. Tot slot kwam er een locale bewoner, die onder invloed was van vanalles, ons om bier vragen, waar ik op in ging en vervolgens 'grapje' zei. Dit had ik beter niet kunnen doen, aangezien ik achteraf blij mag zijn dat ik niet bij de kaakchirurg ben beland. Toen besloten we maar veilig naar het hostel te gaan.

Dag 49

De hele dag hebben we bij het zwembad gelegen in het hostel van Daniël. Geluched met een pizza en in de avond gekoehandeld.

Dag 50

Om 9 uur hebben kevin, Daniel en ik afgesproken bij de receptie van ons hostel om fietsen te huren. We zijn naar de vuurtoren van Byron Bay gefietst. Een korte maar vermoeiende tocht omdat het op een berg ligt. Vanaf daar zijn we gaan lopen naar het oostelijkste puntje van Australië. Om half 12 waren we weer bij het hostel, waar Valéry en Daniëlle net wakker waren geworden. Zij wilde ook naar de vuurtoren fietsen en Daniel en ik besloten weer mee te gaan. Kortom een sportief begin van de dag.
Vanaf een uurtje of 2 weer bij het zwembad gelegen en 's avonds Eva uitgezwaaid die naar Sydney is gereden met de bus en in ons mooie apartement-hostel wat gedronken en wederom weer gekoehandeld.

Dag 51

Vandaag niet zo veel gedaan.

Dag 52

Vandaag ook niet. 's Avonds wel uitgegaan in de Cheeky Monkeys tegenover het hostel.

Dag 53

Om 10 uur hebben we uitgechecked en naar het andere hostel gelopen, maar verder alweer vrij weinig uitgespookt. Wel hebben ons voornamelijk vermaakt met bier, pizza en koehandel afgelopen dagen.

Coffs Harbour Maandag 15 december

Dag 54

Vandaag zijn we eindelijk vertrokken uit Byron Bay. Kevin, Daniel, Valéry en Daniëlle zijn voor een paar dagen op surfkamp,op 30 kilometer afstand van Coffs Harbour. Ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat ik surfen niet zó leuk vind dat ik er $650 voor neer zou leggen. Ik ben alleen doorgereisd naar Coffs Harbour. Een niet zo boeiend stadje, maar wel met een leuk haventje en stand. Daar heb ik wat rondgelopen die avond. Daarna iets simpels gekookt en vroeg naar bed gegaan.

Dag 55

Ik begon de dag met een wandeling op het 'Mutton Bird Island'. Dat is een eilandje naast de haven waar je een heuvel op loopt en een mooi 360 graden uitzicht heb over de zee, haven en de stad hebt. Daarna via een botanic garden naar de stad gelopen. Dat was mijn dag.

Port Macquarie Woensdag 17 december

Dag 56

Deze dag stond in het teken van wachten en in de bus zitten naar Port Macquarie.
Bij aankomst naar de supermarkt gegaan een gekookt.

Dag 57

Ik heb vandaag een fiets gehuurd van het hostel. Ik begon mijn fietstocht door een park langs een meer, vervolgens via een kust-route naar een vuurtoren (3na oudste van Australië) en tenslotte naar het koala ziekenhuis gegaan. Daar kreeg ik en een paar andere toeristen om 15:00 uur een rondleiding. De ene koala miste bijvoorbeeld een pootje en een ander had chlamydia. Daarna terug naar het hostel gefietst door de stromende regen en onweer.

Sydney again Vrijdag 19 december

Dag 58

De wekker ging om 5 uur af. Met de taxi werden 3 Duitsers en ik afgezet bij de bushalte waar om 6 uur de bus aan kwam. Het was nog maar de vraag of ik mee mocht, omdat mijn boeking niet gelukt was op een of andere manier. Nadat de buschauffeur telefonisch had overlegd met zijn collega's kon ik gelukkig toch nog mee. Ik was heel blij, omdat ik niet nog een nacht daar zou willen blijven.
6,5 uur later kwam ik weer aan in Sydney. Met het ov ben ik naar mijn hostel gereden dat in het centrum is gelegen. Later vandaag heb ik afgesproken met Eva, Nikos (iemand van Australian Backpackers) en wat andere Nederlanders. In het centrum hebben we een biertje gedronken en 's avonds in het hostel in Collaroy gegeten waar ik de eerste week heb geslapen.